Opublikowano Dodaj komentarz

Kiedy zacząć martwić się o swój cukier?

Cukier a styl życia

Cukier, cukier, cukier. Jeden z najbardziej osławionych składników odżywczych. Cukier we krwii, cukier w żywności. Wszędzie! Wszyscy tacy słodcy, ale miny kwaśne!

Temat ważny, czyli kiedy zacząć martwić się o swój cukier?

Często słyszymy od lekarza lub osoby bliskiej “mam zły cukier”, “cukier za wysoko, ale wszystko inne ok”.

Czy przekroczenie magicznej normy nad czczo “100 mg/dl”, może nam coś powiedzieć?

Trzy sytuacje

  1. Wszystko jest idealnie.

  2. Wszystko jest w normie.

  3. Przekroczenie normy

Wszystko jest idealnie, czyli sytuacja, gdy:

✅mamy poprawne wartości glukozy (70-99 mg/dl) i insuliny (3-10 mlU/l)

✅twoje BMI mieści się w granicy 18,5-24,99 

✅jesteś osobą aktywną fizycznie (nie spędzasz całego dnia siedząc, leżąc)

✅kontrolujesz poziom swojego stresu i regeneracji 


Wszystko jest w normie:

✅mamy poprawne wartości glukozy (70-99 mg/dl) i insuliny (3-10 mlU/l)

🔔twoje BMI mieści się w granicy > 25

🔔jesteś osobą o niskiej aktywności fizycznej

🔔masz dużo stresu, dużo pracy i słaby sen


Przekroczenie normy:

❌mamy niepoprawne wartości glukozy (stan przedcukrzycowy, cukrzyca) i insuliny (insulinooporność, insulinoma)

🔔twoje BMI może być w normie lub nie

❌styl życia wymaga poprawy (regeneracja, ruch, odżywianie, czas dla siebie)


Zagrożenie?

Najgroźniejszą dla Twojego zdrowia jest oczywiście sytuacja “3”, która wymaga specjalistycznej interwencji dietetycznej i farmakologicznej. 

Jednak, skupimy się na sytuacji “2”, gdzie normy mówią “jest OK! - nic nie zmieniaj”. Jest to sytuacja, którą spotykam bardzo często w swojej pracy. 

Mówię do swoich pacjentów, że “przyłapaliśmy glukozę na gorącym uczynku!” 👮🏼

Czemu? Przecież norma się zgadza.


Normy a człowiek

Niestety człowiek nie jest zbiorem “norm”, które trzeba spełniać. Należy spojrzeć szerzej i dalej w przód. Próbować dostrzec konsekwencje, zmiany tych norm. Przewidzieć w którą stronę te normy zmierzają. 


Elementy naszej sytuacji “2”, które zwiększają szanse na przekroczenie granicy 99 mg/dl:

👎🏻górna granica normy lub tendencja wzrostowa na przestrzeni czasu

👎🏻rosnące BMI lub BMI ponad normę informuje o przeroście tkanki tłuszczowej

👎🏻niska aktywność fizyczna koreluje z mniejszą wrażliwością na insulinę i glukozę, niższym zapotrzebowaniem energetycznym (ryzyko wzrostu masy ciała), gorszą regulacją stresu

👎🏻brak regeneracji wpływa na gospodarkę kortyzolu, przewlekły stres oksydacyjny



Zachęcam do szerszego patrzenia na wyniki laboratoryjne. Nie sugeruj się tylko i wyłącznie “dobrą normą”. 

🧷Podsumowując, odpowiedzią na pytanie w tytule jest stwierdzenie, że zawsze powinniśmy mieć na uwadze “swój cukier”, ale razem z nim inne ważne parametry (masę ciała, aktywność, regenerację).

Interwencja żywieniowo-ruchowa w sytuacji “2” jest kluczowa do zahamowania niekorzystnych skutków złego stylu życia. 


Miłego dnia,

Bartosz


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *