Opublikowano Dodaj komentarz

Trener personalny dla dziecka?

Trening z dziećmi?

Temat może wydawać się nieco kontrowersyjny. Jednak! Rosnąca świadomość na temat siłowni rośnie, dzięki czemu więcej ludzi odkrywa, że nie musi i obecnie nie jest ona już miejscem poświęconym kulturystycznym pompowaniom mięśni ramion. Bynajmniej nie kameralne studia treningowe. Za sieciówki nie odpowiadam 🙂

Do rzeczy!

Dlaczego pracujemy z dziećmi?

  • Większość dzieci zatraca swoje podstawowe zdolności, które często trzeba “rekonstruować” od nowa.
  • Świadomość i wiedza opiekunów znacząco wzrasta, a przecież to właśnie w nich siła. Przynajmniej na starcie 🙂
  • Zauważalne zmiany w wyglądzie dziecka (masa ciała, postawa) są widoczne na przestrzeni coraz krótszego czasu. 
  • Pozytywne chęci zmian u samych dzieci, które coraz częściej obserwujemy. Zgłaszają, że chcą być np. szybsi lub ,,nie mieć brzuszka”!
  • Lubimy pracować z dzieciakami 🙂

Co więcej, należy wspomnieć o aktualnej edukacji ruchowo – żywieniowej na etapie wczesnoszkolnym, a raczej jej braku. 

Brakuje również indywidualnie dobranych zajęć typu gimnastyka korekcyjna. 

Dlaczego ruch jest najważniejszym czynnikiem dla prawidłowego rozwoju dziecka?

Podczas rozwoju motorycznego, przez pierwsza lata życia dziecko stopniowo uczy się coraz bardziej złożonego, naturalnego, bezbłędnego ruchu.

Rozwijają się jego zdolności poznawcze, motoryczne, percepcyjne i zmysłowe, a także umysłowe to znaczy artystyczne i kreatywne.

Ruch wpływa na lepsze odnajdywanie się w przestrzeni, a więc na wykształcenie takich zdolności jak koordynacja i równowaga. 

Ruch rozwija całe ciało i umysł. Usprawnia pracę wszystkich narządów. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Dlaczego człowiek dorosły odstaje od idealnie stworzonego w wieku dziecięcym wzorca? 

Fakt ,,przysiąścia” na dobre od siódmego roku życia przy szkolnej ławce stanowi główny czynnik wpływający na utratę wypracowanych zdolności ruchowych i prawidłowej postawy.

Faktem jest, iż nie jesteśmy w stanie przeskoczyć siedzenia i chociażby pracy w wymiarze ośmiu siedzących godzin per dzień.

Często jednak nie zastanawiamy się nad tym, że czynność siedzenia nakładana jest na dziecko dużo wcześniej niż w momencie rozpoczęcia szkoły. 

Smartfon czy tablet, który ląduje w rękach malucha zostaje przyklejony do późnego wieku ... starczego.
Skutkiem czego ciało jest rozleniwiane i stopniowo pozbawione swoich możliwości od najmłodszych lat.

Fakt ten jest o tyle istotny, że dotyczy czasu, w którym postawa dziecka buduje się, a kręgosłup kształtuje według ,,wzoru”, którego go uczymy.

Czy Twoje dziecko nadaje się na siłownię?

  • Dzieci mają coraz mniej spontanicznej aktywności (przemieszczanie się, zabawa zabawkami (!), spotkania off-line z przyjaciółmi, zabawa na zewnątrz).
  • Ruch zabierany jest kosztem nauki przy komputerze, gier video czy spotkań on-line.
  • Obserwujemy rosnącą tendencję u dzieci do ,,migania się” od zajęć ruchowych czy podstawowych aktywności na co dzień.

Zajęcia ruchowe z trenerem. Czym są:

  • Ćwiczenia indywidualnie dobierane do wieku (!) podopiecznego, jego ewentualnych zaburzeń czy wad postawy zajęcia oparte o aktualne, personalne możliwości ruchowe.
  • Treningi pozbawione rywalizacji, przepełnione zabawą w przyjaznym otoczeniu, w którym dziecko czuje się bezpieczne.
  • Okazja idealna do zaszczepienia w dziecku chęci do spontanicznego ruch na co dzień, w tym również (i przede wszystkim) poza salą treningową. Nie chodzi o to by tworzyć profesjonalnych sportowców, a pomagać w drodze ku sprawności w wieku dorosłym.
  • Odwrócenie często negatywnie postrzeganym wf-ów, na których zadania ruchowe nierzadko są karą !

Trener ma być przyjacielem, a dzięki temu dobrym nauczycielem.

To jak Mamo? Jak Tato? Gotowi?

Jeśli tak, nie mogę nie wspomnieć o istniejącym ryzyku.

Zajęcia ruchowe z trenerem nie są zastąpieniem codziennej aktywności. Decydując się na zapis dziecka na tego rodzaju zajęcia decydujesz się na zmianę w codziennym grafiku lub chociaż na plan, by dodawać kolejne szczeble, ku zwiększaniu wspólnego ruchu.

XXI wiek to czas, w którym zaczęło brakować podstawowej edukacji o tym jak ustawiać własne ciało. 
Ciało, które będzie towarzyszyć Ci do końca życia. 
Ciało, którego nie wymienisz jak zepsutego sprzętu AGD. 
XXI wiek to czas, w którym istnieje natłok. Wszystkiego. Przesyt różnego rodzaju zajęć, w drodze na które siedzimy, przedostając się z punktu A do B. 
Jedziemy i pędzimy, by sprostać oczekiwaniom. 
XXI wiek to czas, w którym coraz brakuje czasu na własne pasje. 
Jak je odnaleźć w pędzie czy narzuconym odgórnie schemacie?  

W kontekście ruchu i tworzenia nawyków ruchowych – jeśli nie będziemy budować ich od najmłodszych lat, w starszych łatwiej nie będzie. 

Dlatego ten wpis skierowany jest o najmłodszych do nieco starszych. Do tych edukujących się, świadomych i kochających siebie i swoje pociechy.

Ruch to zdrowie? Tak. Ruch przemyślany i dobrze dobrany to przepis na zdrowie.

Z tym zostawiam Cię na dziś.

Iza.

Dodaj komentarz